Operaţionalizarea obiectivelor educaţionale
Pentru a formula obiective operaţionale profesorul trebuie să consulte mai întâi obiectivele cadru şi de referinţă ale disciplinei pe care o predă. De asemenea, profesorul trebuie să distingă conţinutul tipului de obiective urmărite (cognitive, afective, psihomotorii), ca şi nivelul vizat a fi atins de elevi.
Esenţial pentru operaţionalizare este faptul că se precizează ceea ce va face elevul, performanţa sau competenţa de care va fi capabil acesta după parcurgerea unei anumite secvenţe a procesului de predare- învăţare.
Procedura de operaţionalizare a lui R. F. Mager presupune parcurgerea a trei etape în elaborarea unui obiectiv operaţional:
1. Specificarea comportamentului final , a rezultatului care se aşteaptă de la elev la finalul activităţii, luând ca referinţă categoriile taxonomice şi verbele-acţiune, indicatoare de comportamente, (vezi tabelul alăturat)
2. Precizarea condiţiilor în care elevii urmează să demonstreze că au dobândit prerformanţa preconizată, prin formule verbale ca: "având acces la" "fiind date", "pus în situaţia de a..." "utilizând", "cu ajutorul", "alegând un" , "pe baza", "sub forma..."
3. Precizarea criteriilor de evaluare, adică specificarea nivelului de reuşită minimală sau a nivelului la care să se situeze cunoştinţele, deprinderile elevilor pentru a decide asupra realizării sau nerealizării obiectivelor. De ex. : nr minim de răspunsuri corecte solicitate, numărul maxim de greşeli tolerate, reuşita estimată în procente, intervale de timp acordate pentru rezolvarea sarcinilor, indici de vitzeză, precizie şi calitate pentru modul de lucru al elevilor.
Exemplificare:
1. Comportamentul......... 1. Elevii să localizeze
2. Condiţii ...................... 2. Pe hartă
3. Criterii ........................3. cel puţin trei râuri
In tabelul următor sunt prezentate domeniile în care se regăsesc obiectivele nivelele (treptele) pe care le presupun aceste domenii, precum şi câteva exemple de verbe- acţiune pentru fiecare dintre acestea:
Domeniul psihomotor | Domeniul cognitiv | Domeniul afectiv |
Percepere Să observe Să recunoască Să analizeze Să compare |
Cunoaşterea să definească să recunoască să identifice să dobândească să enumere să formuleze |
Receptare să asculte să diferenţieze să separe să aleagă să combine să accepte |
Dispoziţie să dorească să insiste |
Comprehensiune să explice să ofere exemplu să interpreteze să distingă să rezume să transforme |
Reacţie, răspuns să discute să practice să joace să se conformeze |
Reacţie dirijată să aplice să răspundă |
Aplicare să aplice să stabilească legături să demonstreze să folosească |
Valorizare să accepte să renunţe să nege să dezbată să argumenteze |
Automatism să execute corect |
Analiză să observe să distingă să aleagă să clasifice să deducă să ilustreze |
Organizare să discute să compare să formuleze să organizeze |
Reacţie complexă să execute corect |
Sinteză să compună să relateze să povestească să planifice să formuleze să rezume |
Caracterizare să schimbe să revizuiască să aprecieze critic să rezolve. |
Evaluare Să aprecieze să decidă să argumenteze |
BRAVOO!
RăspundețiȘtergere